השאלה שהתקבלה בוואצפ:
אז ככה,
עשיתי הפסק שיצא נקי (אחרי שעבדתי על זה )
ואחרי כמה שעות ראיתי דם על הטישו, לא טיפה, אבל על התחתונית הלבנה לא היה כלום.
יש לי עבר של כתמים אז היום אני כבר עם תחתון שחור..
תשובת הרב:
לאשכנזיה, בהנחה שלא ניגבה מיד (10-15שניות) לא נטמאית ותמשיך בנקיים. ספרדיה בכל מקרה תמשיך בנקיים
השאלה שהתקבלה בוואצפ:
האם אפשר בכלל לשלוח לרב תמונה של הכתם בווצאפ?
אם כן, איך עלי לעשות זאת?
תשובת הרב:
הקושי הוא: 1-פסיקה מרחוק היא בעייתית בכל מקרה כיון שקשה להבין את הקונטקסט של השאלה 2-מה שיוצא בצילום אינו מה שרואים בעיניים. דוגמאות נפוצות: אור\פלאש שמשפיע על הצבע, הרקע שעליו יש את העד או הבגד המוכתם, זוית הצילום… כל אלו משפיעים על הצבע המתקבל ועל התשובה.
בכל אופן, אני מקבל שאלות בוואצאפ, בתנאים הללו:
1- אם אני לא מספיק בטוח לא אוכל לענות על השאלה.
2- אני מעביר את התמונות לרב נוסף מומחה במראות ועדים לייעוץ (דבר שיכול לעכב את מתן התשובה).
3-אני מבקש לקבל 3 תמונות, משלוש זויות שונות.
4- שהתמונה תהיה ללא פלאש.
5- שהעד מונח בצילום על רקע לבן כגון דף מדפסת.
6- עדיף באור יום, אבל בצל.
7- רק למקרים דחופים. כגון אשה בבידוד. בטיול בחו”ל או במקום אחר שאינו מאפשר גישה למו”צ וכדומה.
השאלה:
אני 3 חדשים אחרי לידה ולא נעים לי החדירה ביחסי מין שלנו. בעלי מבקש שארד לו. אין לי בעיה עם זה אבל מותר?
תשובה בוואצפ:
אין איסור.
יש לשים לב לדברים הבאים:
דבר אחרון, כיום יש לכם ‘צורך’ למין אוראלי כדי לקיים יחסי אישות שאינם בצער. ב”ה בקרוב יתאפשרו חיבור מלא. גם אז יהיה הדבר מותר, רק שאז יש להשתדל, עד כמה שניתן, ששפיכת הזרע תהיה בחיבור אחרי המשחק המקדים.
השאלה:
אני רוצה לקיים מין אנאלי עם אשתי. אפשרי להלכה?
תשובה:
אין איסור כאשר לא נעשה בצורה באופן קבוע ובתנאים הבאים:
לפי רצף השאלות נראה לי שאתם זוג בתחילת המסע המשותף שלכם. למרות שאינני יועץ מיניות בשום צורה שהיא הייתי ממליץ לחכות עם זה לעוד שנים רבות נעימות וטובות ביחד עם התנסויות מיניות שונות. לכל זמן ועת’.
השאלה (תורגם מאנגלית):
הי, חברה שלי נמצאת בטיול משפחתי ב….. באפריקה ושואלת האם יכולה לעשות הפסק עכשיו . רק שלא בטוחה האם עברה שקיעה או לא
תשובה:
קודם כל – לעשות בדיקה והפסק מיד.
אסביר: אולי זה לא מאוחר מדי (תכף אבדוק). גם אם לא, זה יכול להיחשב להפסק למחר במקרה הצורך, כך ש’לא הפסדת כלום’.
הנה אחלה אתר לבדוק מתי השקיעה לפי המקום בו נמצאים: https://www.myzmanim.com/
כלל אצבע: אם אין לוח שנה עם זמני שקיעה, להסתכל השמימה ולראות האם השמש שקעה.
לספר את כל הסיפור: בשעת צורך גדולה יש מקום להקל בשעות של בין השמשות. כיון שההפסק עצמו לחלק מהשיטות מדרבנן ויש ספק האם מה הזמן המדויק האחרון להפסק. כששולחים שאלה, כדאי לנסות להבהיר את המצב לאשורו, במיוחד באם יש אילוצים. כגון שמחר לא יהיה מקום מקווה. בני הזוג נפגשים לעתים רחוקות בגלל עבודה וכדומה… זה ‘יעזור’ לפסוק יותר לקולא בעת הצורך.
השאלה :
אני מיוטבורי והשקיעה אצלנו סביבות 14:30 בתקופת החורף. זה אמצע יום העבודה ובגלל זה כמה פעמים פספסתי את היום של ההפסק. אני צריכה פתרון לזה
תשובה:
מומלץ לעשות הפסק טהרה בבוקר אם יש חשש אפילו הקטן ביותר לכזה ‘פיספוס’.
קרוב לזמן השקיעה (מנחה קטנה) זה הידור יפה. אבל הידור גדול יותר יהיה לא לקחת סיכון של פיספוס ה’הפסק’.
במקרה צורך גדול גם בדיקה שנעשתה בלילה שלפני (אחרי שקיעה של היום שלפני)- גם כן יהיה תקף להפסק טהרה
השאלה :
אני נקיה היום וצריכה לעשות הפסק טהרה. אבל אין לי אפשרות להשיג עד – במה אני יכולה לעשות את ההפסק?
תשובה:
כל בגד רך לבן ונקי הוא טוב לבדיקה. כדי שאפשר לראות דם שנמצא בנרתיק.
בשעת דחק בלבד, כשאין שום דבר אחר (אפילו גופיה, חתיכת בד לבנה נקייה…), ניתן להשתמש בנייר טואלט \ טישו. רק לשים לב שלא ייקרע.
מגבון לח או טמפון אינם טובים לבדיקה כיון שלא רואים בו את הדם אם יש. במצב יחסית קיצוני שאין שום דבר אחר (גופיה,טישו) אז ניתן להשתמש בהם
השאלה :
אתמול נגמר לי המחזור וכשעשיתי בדיקה היא יצאה לא נקיה. האם הייתי יכולה לשטוף ומיד ‘לרמות’ ולעשות הפסק?
תשובה:
לכתחילה לחכות 3 דקות מהשטיפה. מעיקר הדין ניתן לעשות הפסק טהרה כבר כחצי דקה אחרי השטיפה (”כל שאינו אחר אותיום”)
השאלה :
אנחנו בטיול בצפון, יש כאן אחלה מעיין שאשתי יכולה לטבול (הלילה ליל טבילה). אבל היא לא מסכימה כי אין בלנית. יש אישור?
תשובה:
בלנית זה מנהג יפה. אבל אינו חובה.
הנה כמה דברים לשים לב:
השאלה :
בעלי ממש רוצה שאביא לו ביד והאמת שלי אין שום בעיה עם זה. רק שלאחרונה שמעתי שיעור שמדבר על כמה חמור אוננות לגברים בעיקר. זה גם מאד נוח כי לפעמים לא מתאים לי חיבור מלא והוא מאד נהנה מזה כך שזה WIN WIN. מה כן נוכל לעשות? סליחה על השאלה המוזרה
תשובה:
כל עוד זה 1. לרצון שניכם 2. ולא באופן קבוע שמחליף את היחסים המלאים הרגילים 3.ולא כדי למנוע הריון — אין בעיה. ואם זה יותר משמח זה אפילו מצווה.
השאלה (שונה מהמקור מחמת הצניעות):
…בספר החסידים קע’ו מובא שמותר להוציא זרע לבטלה כדי שלא לחטוא עם אשת חבירו…
תשובה:
אסור להוציא זרע לבטלה\ לאונן לבד. ישנה מחלוקת בין הרבנים ה’ראשונים’ האם זה מהתורה או מדברי חכמים (אם אתה עם אשתך וזה חלק מהעונה זה מותר באופן ארעי).
ספר החסידים לא מתיר חלילה לשפוך זרע לבטלה, אך הוא כותב את המובן מאליו שברור שעדיף לך לאונן מאשר לבגוד באשתך. (אגב גם אם הגברת לא נשואה ברור שזה עדיף. לא רק בגלל האיסור החמור ביותר של אשת איש).
לסיכום, נסה להיזכר כמה קשה היה לך למצוא בת זוג שמתאימה לך וכמה אתם אוהבים, אפילו שלפעמים יש (לכולם) משברים וירידות. ותעשה הכל כדי לשמור עליה.
השאלה:
אני ובעלי, שנינו עובדים הרבה מאד ומגיעים תשושים לסוף היום ולילדים. להינות מאישות זה פריוילגיה שמזמן לא חוינו. מצד שני פעמיים בשבוע לפחות שנינו מתחילים לעבוד בשעה מאוחרת. האם יכול להיות לנו היתר לפחות בתקופה עמוסה כל כך להיות ביחד בבקרים?
תשובה:
מותר להיות ביחד באישות ביום. רק צריך שיהיה בצניעות (סוביקטיבי) ושנוח לשניכם.
במקרה שהסיבה, כמו שאת מתארת, גורמת לכך ששמחת האישות גדולה יותר ביום זה אפילו עדיף מצד ההלכה.
אני תמיד טענתי שבשביל זה בישראל יש את ימי ששי…
שאלה:
היי הרב. אשתי 13 חדשים אחרי לידה של בננו. ואמרתי לה שאי אפשר יותר מדי למנוע הריון (אנחנו על גלולות מאז הלידה כי קשה לנו) ואני זוכר שעד שנה אפשר לדחות אבל לא יותר. איך אני יכול לשכנע אותה להפסיק עם הגלולות?
התשובה:
היי, בשעה טובה על לידת הבן!
עד שנתיים ניתן להשתמש באמצעי מניעה המותרים ולדחות הריון הבא בשל קושי זה או אחר. כמו שהיה בעבר באופן טבעי ע”י הנקה.
מעבר לזה, יש נתונים נוספים שאני לא מכיר ולכן אינני יכול לייעץ, כגון: הגיל שלכם (כדאי לחשוב מראש כמה ילדים אתם מתפללים שיהיו לכם ולהתכוונן גם לפי זה), הבריאות, הפרנסה ועוד.
כדאי להתייעץ עם מישהו שאתם סומכים עליו ושמכיר אתכם באופן אישי. הכי חשוב שזאת תהיה החלטה משותפת של שניכם ותתקבל באהבה וכמה שפחות לחץ
שאלה:
בתי השנייה התארסה אחרי חודשיים שיצאה עם הארוס ועומדת להינשא בעוד 5 שבועות ב”ה. הזוג בני 19 והנישואין בניגוד לדעתנו.
לגופו של עניין, הסכמנו לא להתנגד למהלך אם הזוג יסכימו למנוע הריון בתחילת הנישואין-אולי שנה אולי שנתיים. מה דעת הרב?
התשובה:
החלטה על תכנון המשפחה היא של בני הזוג. לא של הוריהם, מעבר להמלצה \ או אם יש איזה סכנה כלשהיא שהם מודעים לה וילדיהם אינם. לא ארחיב.
לגבי מניעת הריון בתחילת הנישואין ולפני שיש להם ילדים (מצוות פרו ורבו) – מטרה מרכזית בקשר הנישואין היא הילדים ולכן מקובל לא לדחות \ לדחות כמה שפחות את קיום המצווה.
במקרים הללו מקובל להתיר\להורות למנוע הבאת ברכת ילדים לעולם (בדרך כלל כחצי שנה \ ‘עונת הספנים’):
אתם יכולים להציע את הדברים לזוג, אבל לא באמת לכפות עליהם את דעתם. המלצתי היא פרקטית בלבד, אבל נראה לי שלחץ כזה יגרום בדיוק הפוך ממה שאתם רוצים (שוב, אא”כ יש דבר סכנה וכדומה שאתם מודעים לו ובתכם לא נחשפה אליו).
הייתי ממליץ שייפגשו עם רב או דמות אחרת שהם סומכים עליו כדי לדון בדבר.
שאלה:
…הרופא הורה לבעלי להוציא זרע לתוך קונדום כדי שיבדקו את איכות וכמות הזרע…
התשובה:
אני מבין שמדובר במקרה שהרופא צריך את הזרע כמה שיותר מהר אחרי שיצא.
אפשר שאת תסייעי לו ביד או חיכוך אחר לתוך קונדום. אמרי לו שזה לא ‘הוצאת זרע לבטלה’ שכתוב עליה האיסור, כיון שאין זה לבטלה אלא על מנת לקיים את מצוות פרו ורבו החשובה
שאלה:
האם מותר להשתמש באביזר רוטט כחלק ממשחק מקדים לפני התשמיש?
התשובה:
האביזרים שמשתמשים בהם ביחד לענג ולשמח לפני ובמשך התשמיש מותר. לשיטת ר”ת שעיקר מצוות העונה היא כשהאשה בשיא עונג, אורגזמה, שימוש באביזרי תשוקה כנ”ל הם סוג של אביזר מצווה.
אביזרים לעינוג עצמי שלא עם בן\בת הזוג, אינם ראויים ואף פחות מזה.
שאלה:
כבר כמה זמן שאני חושבת לקנות ביגוד ‘רומנטי’ לשימוש כמובן שרק בחדר המיטות ובתקוה שאישי יאהב. האם ישנם מיגבלות הלכתיות כלשהן? תודה הרב
התשובה:
כל עוד שניכם מרגישים בנוח עם זה אין שום מגבלה. כל זוג והרצונות שלהם וההתקדמות והפתיחות שלהם.
הנה ציטוט מרב האי גאון – אחרון גאוני בבל והחשוב שבהם – “תבוא מארה (כמו קללה) לאשה שיש לה בעל ואינה מתקשטת (בגדי ותכשיטי תשוקה), ותבוא מארה לאשה שאין לה בעל ומתקשטת”.
לא נראה לי שקיים האיש שאיננו שמח באשתו שמנסה לפתות אותו
שאלה:
לפני כמעט שנה התחלתי למנוע הריון בעזרת התקן. מאז הוסת שלי התארכה, אבל יותר גרוע מזה גם אחרי שאני מצליחה לעשות הפסק, יום אחרי יש לי כתמים למשך כיומיים נוספים. זה מאריך מאד את זמן הנידה והאמת שקצת מיותר
התשובה:
במקרה של התקן תוך רחמי (עם\בלי הורמונים), ההתארכות של הווסת היא דבר נפוץ ואין מה לעשות איתו- זה חלק מהווסת וטמא – בסיום הווסת, אם פסקת בטהרה – כל הדם שאחר כך הוא ‘דם מכה’ (פציעה מההתקן נפוצה מאד) וטהורה ללא כל חשש.
חשוב: אם הבנתי נכון זה דימום מועט ולא כדרך ווסת מרובה.
בשולי הדברים:
1- גם אם היה בבדיקה פנימית ולא היה מרובה, במקרה כזה מותרים
2-אמנם לא כדאי להרבות בבדיקות פנימיות
3-ממליץ הלכתית על תחתונים כהים
שאלה:
I have tried multiple things to be able to help me make own hefsek and bedikot. I currently have the copper (paraguard) IUD in for 3 1/2 years. I can’t remember exactly because since I got married (17 years) I was usually either trying to get pregnant and I bh never needed to wait more than one cycle off the birth control pills. I have since realized the oral contraceptive are very difficult as it’s hormones messed up my mental health and have not used anything orally. When I was on BC pills I rarely had issues so I’m going to assume that something in it worked for me in terms of not having any מכה. Currently I can’t make a hefsek or day one Bedika myself and I go every month to a bodeket. (According to my local rabbi I only do hefsek, day one and day 7) and every month I go I always have a מכה ranging from medium to ones that are causing lots of bleeding to an extent that I need to wear a black panty liner. I was told that maybe the copper from the IUD is causing it but being that I don’t have another option for contraception I am hesitant to take it out. I have tried so many things and was wondering if maybe you have any ideas or solutions?
התשובה:
[הערת הרב מכבי: התשובה ניתנה אחרי כמה בירורים עם השואלת. לא תמיד זהו פתרון אפשרי\רצוי]
Here is what you can do to save the hassle of going to bodeket-
When the period is over- do a light b’dika (you can soften the cloth with some oil or water. Or but if Vaseline ) – do this b’dika 3 times. Morning-evening-morning and if there is blood spot on the same side ~ you’re done with the hefsek.
You’re rabbi is right regarding the first and seventh only.
שאלה:
מדריכת הכלות ניסתה להסביר לי איזה הפרשה מטמאת ואיזה לא לפי הצבע אבל אני לא זוכרת ובכלל יש כל מיני סוגי הפרשות ולא עם הבדלים גדולים כל כך. לתשובתך אודה
התשובה:
ככלל, המראות האדומים ו\או הנוטים לאדמומית הם מראות מטמאים.
מראה שחור – גם כן אוסר (היה אדום אבל השחיר).
ורוד -אוסר.
צהוב, לבן וזהוב – טהורים.
מראה חום (הכי בעייתי להבחין. ממנו באים הכי הרבה שאלות) – אם הוא חום ללא אדמומית ונוטה לצהוב או לשחור – טהור.
חום ‘קפה’ אפשר להקל אפשר להקל (ספרדיות שפוסקות כרב עובדיה יוסף זצ”ל מחמירות בהפסק או אם הרגישה). אבל במראה חום בהיר או נוטה לשחור ללא אדמומית או לזהב ודאי שאינו אוסר.
מומלץ מאד לשאול בהתחלה אשה עם נסיון (אמא\גיסה\שכנה\ חברה מבוגרת…) או אם מביאים לרב את הבדיקה לבקש שגם יסביר
שאלה:
גוייסתי למילואים במשמרות ב…. במשמרת ערב יהיה מסובך לעשות הפסק. ואם תהיה פעילות מאסיבית בלתי אפשרי (יש מצבים שאפילו לשירותים אין פנאי). האם אוכל לעשות הפסק קודם שאני יוצאת למשמרת ב12:00? … תודה לרב
התשובה:
שהשם ישמור אותך!
למרות שהפסק בדר”כ צריך שיהיה בערך כשעתיים לפני שקיעה (ועד השקיעה).
במקרה הצורך ניתן לעשות הפסק גם מוקדם יותר.
במקרה שלך, זה צורך גדול ו*לכתחילה* עדיף שתעשי הפסק בבוקר.
(באמת שבכל מקרה שיש חשש שתשכחי או לא תתפני לקראת ערב – גם כן לכתחילה תעשי הפסק בבוקר ליתר ביטחון)
שאלה:
בעלי יחזור ל24 שעות בלבד בסוף שבוע. אני רואה שכבר כמעט נגמרה לי הווסת (היום השלישי) ושמעתי שספרדיות מקלות בארבע ימי ההמתנה. אני רוצה להקל גם כן לאור הנסיבות. האם זה נכון?
התשובה:
בקצרה: כן, ע”י שטיפה פנימית. עדיף להשתמש בדוש כדי לשטוף החוצה כל הזרע.
את צריכה לספור 7נקיים ברגע שנפסק הדימום האוסר (לא כל הפרשה. רק דימום בצבע האוסר…). אחרי זה מעיקר הדין יכולה לספור. אלא שלא שבנוסף לדימום, גם פליטת הזרע של האיש כל עוד הוא ‘חיוני’ מעכבת את הימים הנקיים. זאת אומרת שביום שזרע יצא מהנרתיק הוא יום שלא יכול להיחשב בספירה. בגלל זה הרמ”א (אשכנזיות) החמיר את חמשת הימים הנוספים מאז תחילת הדימום (יש כאן לרמ”א 2 חומרות: גם 5 ימים במקום 4 של השלחן ערוך וגם שמתחילת הדימום ולא מהפעם האחרונה בה הייתם ביחד באישות).
למעשה לספרדיות ותימניות ניתן להקל אם הן שוטפות את הנרתיק (אמבטיה חמה. עדיף לנגב אח”כ במטלית. ויותר טוב בשימוש בדוש).
לאשכנזיות ניתן להקל אם יש צורך. במקרה שלך ודאי שיש צורך. ואפילו מה שנקרא בהלכה ‘צורך גדול’.
דבר נוסף, פעם הייתי ממליץ לאשכנזיות להדר עם שטיפה פנימית וגינלית, אבל אשתי אמרה לי שיש בזה סכנה בריאותית של חשש ללחץ חזק לרחם כמו גם השמדת החיידקים הטובים בנרתיק שמונעים פטרת. לשיקולך.
סיכום, תעשי אמבטיה חמימה, שטפי עם דוש הנרתיק ונגבי במטלית לחה.
בשורות טובות בקרוב ב”ה
שאלה:
שלום הרב!
הרב אמר לי שעדיף לוותר על המוך בגלל שהוא מחבל בהפסק. אבל האם זה נכון? אנחנו רוצים לחיות בטהרה לכתחילה ובהידור ולא מחפשים הנחות. האם אנחנו לא מעלימים עין ?
התשובה:
אינני זוכר את פרטי המקרה.
בכל אופן, אם המוך הדחוק מטמא בסבירות גבוהה אחרי בדיקת הפסק טהרה טובה – הרי ש*לכתחילה* צריך לוותר על המוך דחוק.
מנחת אשר הסביר את זה בפשטות שכנראה המוך מושך אליו דם שלא אמור היה לצאת. ואם לא היו שמים את המוך הוא לא היה יוצא כלל. (אם אינני טועה זה נקרה ‘נימיות’ של הבגד שמושכת את הדם).
בכל אופן אם אמרתי כך ודאי שזה לכתחילה. אפשר ורצוי אחרי תקופה לנסות עוד פעם עם מוך.
בברכת בריאות איתנה ויישר כח
שאלה:
אשתי ממש סובלת מכל הבדיקות של הנקיים. האם אפשר בקונסטלציה כלשהיא למעט בבדיקות?
התשובה:
לא פירטתם מה הקושי בבדיקות אז אכתוב הנחיה כללית.
לכתחילה, לאחר הפסק הטהרה ביום שלפני הראשון לנקיים, צריך לבצע 2 בדיקות בכל יום, בוקר וערב.
בשעת הדחק, אחרי הפסק טהרה טוב, ניתן להמעיט עד כדי שתי בדיקות בלבד, ביום הראשון ובשביעי של הנקיים בלבד. (במכון פוע”ה ממליצים בדיקה נוספת גם בשלישי או ברביעי. זה יכול לפתור בעיות עתידיות).
מהי שעת הדחק – לשיקולכם.
(בשעת דחק גדולה ממש, יהיו רבנים שיתירו גם במקרה שהיתה בדיקה אחת במקרים מסויימים כדעת רוה”פ. ולא כשיטת השולחן ערוך שכתב ‘ואין להקל’).
בהצלחה ובשורות טובות
שאלה:
…בשורה התחתונה טבלתי בחמישי לנקיים והיינו ביחד. האם אני צריכה לטבול שוב? זה פעם ראשונה שקורה לנו דבר כזה. מה לעשות??
התשובה:
אשה שבטעות טבלה קודם לסוף 7 נקיים, צריכה לטבול שוב בסוף השבעה נקיים כרגיל.
אני מבין ש’היינו ביחד’ דהיינו שכבתם. אם כך, את לא יכולה לטבול בסוף ה7 נקיים כרגיל כיון שהיום שהייתם ביחד לא יכול להיספר בגלל זרע הבעל שגורם ליום לא להיות יום נקי.
אני מציע שטיפה פנימית כבר היום שניתן לקנות בסופרפארם, ואז להמשיך ב7 נקיים מחר. דהיינו שרק היום הזה שהייתם ביחד אינו נספר (זאת אומרת שבסופו של דבר תטבלי ביום ה-8 מההפסק).
אם יש בעיה להשיג או להשתמש בשטיפה וגינלית, ניתן לשבת באמבטיה חמימה, לשטוף עם דוש ולנגב עם מטלית לחה.
‘מה לעשות’ – לעשות תשובה: לא ליפול שוב פעם ולשמור על כל ההרחקות שנכתבו בהלכה. ולשמוח באהבה ובמשיכה הבריאה שיש ביניכם.
כל טוב
שאלה:
האם הצהרת הממשלה שאנחנו במלחמה אוסרת עלינו יחסי מין (יש לנו כבר שתי בנות ובן)?
התשובה:
יישר כח.
באמת בזמן של מלחמה או אפילו צער גדול לאומה יש עניין במניעת תשמיש.
אבל, זה מדובר בעיקר במקרים של:
למסקנה מעיקר הדין מותר. אנחנו משתדלים כעת להמעיט, אך היא בהחלט אינה חובה
בברכת ישועות, נחמות ונקמות בקרוב ב”ה
כל טוב
שאלה:
אין לי עד בדיקה. שקיעה עוד בערך 10 דקות. במה להשתמש?
התשובה:
[התשובה נכתבה בשני חלקים]
כל בד אחר לבן, רך, נקי וסופג.
גופיה של בעלך, פלנליט, מטלית ניקוי משקפיים…
אם אין, בגד צבעוני בהיר.
אם ממש אין כלום (או שעת דחק אחרת), תשתמשי בכמה טישו ובזהירות שלא ייקרע.
לא להשתמש ב: בד כהה, טמפון, צמר גפן, אצבע.
שאלה:
…האם מותר? ואם כן מהי הדרך המותרת?
התשובה:
כן. זה חלק ממצוות עונה.
לדעת האשכנזים (ר”ת) רק באם האישה מגיעה לשיא \ אורגזמה, מתקיימת המצווה דאורייתא.
לזוג שהאשה אינה מגיעה לשיא מחדירה רגילה או שהגבר גומר לפני שהיא ואינו מצליח להמשיך להנות אותה באיבר רפוי – זאת הדרך העיקרית לקיום המצווה מדאוריתא. כמובן כאשר לרצונה.
אפשר לשפשף עם האצבע את המקום. וביחד להבין מה נעים.
אפשר להשתמש באביזרי אישות כמו אלו הנמכרים כאן בחנות האינטרנטית (כולם באישור הלכתי וטכני. ‘אביזרי מצווה’).
‘לרדת’ לאשה זה פחות מומלץ. גם כיון שלפעמים יכול להיות ריח או תחושת ‘אי נעימות’ שקשה להיפטר ממנה. וגורם הפוך מקשר המשיכה שאמור להתקיים בין בני הזוג. היו דברים מעולם.
שאלה:
שלום כבוד הרב!
האם שימוש בקונדום נחשב זרע לא לבטלה,או לחליפין מה ניתן לעשות כדי שלא יהיה לבטלה ויהיה בטוח כדי לא להקלת להריון?
תודה
התשובה:
שלום. קיבלתי שאלה מאתר אוהבים. כרגע במילואים ובלי אימייל לכן שולח תשובה כאן. מתנצל על הסרבול:
קונדום ברוב המקרים כן נחשב זרע לבטלה ולא משתמשים בו
תשובה מדוייקת הכי טוב להתייעץ עם רב שמכיר אתכם. או לפחות בטלפון.
ובכל זאת:
התקן זאת אפשרות מצויינת.
יש גלולות למניעת הריון וזה לדעתי האפשרות שמשתמשים בה הכי הרבה, למי שלא נרתעת מהורמונים וכו’. פועל גכ מצויין.- שניהם דורש רופא.
דיאפרגמה לא 100% מניעה. ויש רבנים שמתירים רק בדיעבד. אבל אם אין סכנה וכו’ זה פועל טוב.
בהצלחה
שליחת שאלה לרב פוסק